8.6. Způsob získávání podkladů pro hodnocení

  1. Podklady pro hodnocení a klasifikaci výchovně vzdělávacích výsledků a chování žáka získává učitel zejména těmito metodami, formami a prostředky:
    • soustavným diagnostickým pozorováním žáka
    • soustavným sledováním výkonů žáka a jeho připravenosti na vyučování
    • různými druhy zkoušek (písemné, ústní, grafické, praktické, pohybové), didaktickými testy
    • kontrolními písemnými pracemi a praktickými zkouškami
    • analýzou různých činností žáka
    • konzultacemi s ostatními učiteli a podle potřeby s dalšími odborníky (PPP)
    • rozhovory se žákem a zákonnými zástupci žáka
    • klasifikací zadaných úkolů vč. domácích úkolů
  2. Žák 1. až 9. ročníku základní školy musí mít z každého předmětu alespoň dvě známky za každé čtvrtletí. Známky získávají vyučující průběžně během celého klasifikačního období. Není přípustné přezkušovat žáky na konci klasifikačního období z látky celého tohoto období. Výjimku tvoří vědomosti nutné k zvládnutí zkoušené látky. Zkoušení je prováděno zásadně před kolektivem třídy, nepřípustné je individuální přezkušování po vyučování v kabinetech. Výjimka je možná jen při diagnostikované vývojové poruše, kdy je tento způsob doporučen ve zprávě psychologa.
  3. Učitel oznamuje žákovi výsledek každé klasifikace, klasifikaci zdůvodňuje a poukazuje na klady a nedostatky hodnocených projevů, výkonů, výtvorů. Po ústním vyzkoušení oznámí učitel žákovi výsledek hodnocení okamžitě. Výsledky hodnocení písemných zkoušek a prací a praktických činností oznámí žákovi nejpozději do 7 dnů. Učitel sděluje všechny známky, které bere v úvahu při celkové klasifikaci, zástupcům žáka, a to zejména prostřednictvím zápisů do hodnocení ve školním informačním systému Škola online - současně se sdělováním známek žákům. Při hodnocení využívá i sebehodnocení žáka.
  4. Kontrolní písemné práce a další druhy zkoušek rozvrhne učitel rovnoměrně na celý školní rok, aby se nadměrně nenahromadily v určitých obdobích.
  5. O termínu písemné zkoušky, která má trvat více než 30 minut, informuje vyučující žáky předem. Informuje o tom ostatní vyučující. V jednom dni mohou žáci konat jen jednu zkoušku uvedeného charakteru.
  6. Učitel je povinen vést soustavnou evidenci o každé klasifikaci žáka průkazným způsobem tak, aby mohl vždy doložit správnost celkové klasifikace žáka i způsob získání známek.
  7. Pokud je klasifikace žáka stanovena na základě písemných nebo grafických prací, vyučující tyto práce uschovávají po dobu, během které se klasifikace žáka určuje nebo ve které se k ní mohou zákonní zástupci žáka odvolat - tzn. celý školní rok včetně hlavních prázdnin, v případě žáků s odloženou klasifikací nebo opravnými zkouškami až do 30. 10. dalšího školního roku. Opravené písemné práce musí být předloženy všem žákům a na požádání ve škole také zákonným zástupcům.
  8. Vyučující dodržují zásady pedagogického taktu, zejména:
    • neklasifikují žáky ihned po jejich návratu do školy po nepřítomnosti delší než jeden týden
    • účelem zkoušení není nacházet mezery ve vědomostech žáka, ale hodnotit to, co umí, učitel klasifikuje jen probrané učivo, zadávání nové látky k samostatnému nastudování celé třídě není přípustné
    • před prověřováním znalostí musí mít žáci dostatek času k naučení, procvičení a zažití učiva
    • prověřování znalostí provádějí až po dostatečném procvičení učiva
  9. Třídní učitelé (případně výchovný poradce) jsou povinni seznamovat ostatní vyučující s doporučením psychologických vyšetření, které mají vztah ke způsobu hodnocení a klasifikace žáka a způsobu získávání podkladů. Údaje o nových vyšetřeních jsou součástí zpráv učitelů (nebo výchovného poradce) na pedagogické radě.