9.2. Kritéria pro uložení jednotlivých druhů a stupňů výchovných opatření
- Udělení výchovného opatření je závislé jednak na stupni závažnosti prohřešku žáka, jednak na jeho případném opakování v průběhu pololetí.
- Z hlediska výchovného dopadu na chování žáka se výchovné opatření žákovi uděluje bez zbytečného odkladu co nejdříve po spáchání prohřešku a jeho důkladném prošetření.
- Prohřešky žáků typu neomluvené hodiny, podvod v žákovské knížce, nepovolené opuštění školy, opakované nevhodné chování ke spolužákům, šikana nebo její projevy, krádež, závažné úmyslné poškození zařízení školy, vulgární vyjadřování k pracovníkům školy, násilné chování ke spolužákům nebo pracovníkům školy jsou považovány za závažné porušení školního řádu, třídní učitel je povinen je okamžitě hlásit řediteli školy a seznamovat ho s průběhem jejich vyšetřování a návrhem udělení výchovného opatření.
- Napomenutí třídního učitele – za drobnější přestupky proti školnímu řádu (uděluje třídní učitel).
- Důtka třídního učitele – za závažný kázeňský přestupek proti školnímu řádu, za opakované drobnější přestupky proti školnímu řádu, které následují po napomenutí třídního učitele (uděluje třídní učitel).
- Důtka ředitele školy – za hrubý kázeňský přestupek proti školnímu řádu, za závažnější kázeňský přestupek proti školnímu řádu, který následuje po důtce třídního učitele (uděluje ředitel školy po projednání v pedagogické radě).
- Výchovná opatření se udělují podle míry přestupku. Udělení přísnějšího opatření není podmíněno udělením předcházejícího mírnějšího opatření. Přísnější opatření je možné udělit i za větší počet drobných kázeňských přestupků.
Napomenutí třídního učitele
- za občasné drobné porušování školního řádu
- rušení vyučování
- zapomínání pomůcek a úkolů
- ojedinělý opožděný příchod do školy nebo do vyučovací hodiny
- přinášení a používání věcí nesouvisejících s vyučováním
- opakované nepřezouvání
Důtka třídního učitele
- absence do 2 neomluvených hodin
- vulgární vyjadřování
- opakovaný pozdní příchod do školy
- opakovaný pozdní příchod do vyučování
- svévolné opuštění školy v době vyučování
- záměrné narušování vyučování
- vnášení a konzumace energetických nápojů a nealkoholického piva
- opakované nepřinesení cvičebního úboru nebo pracovního oděvu
- nekázeň na výletech, exkurzích a ostatních akcích školy
- drobný podvod, lhaní, přepisování známek v žákovské knížce
- nevhodné chování ke spolužákům a zaměstnancům školy
- poškozování osobního majetku spolužáků, zaměstnanců školy a školního majetku
Důtka ředitele školy
- absence do 5 neomluvených hodin
- opakované přepisování známek v žákovské knížce
- krádeže ve škole, při školních akcích nebo spoluúčast na krádeži
- týrání zvířat
- opakované podvádění, lhaní
- opakované úmyslné poškození osobního majetku spolužáků, zaměstnanců školy a školního majetku
- ohrožení bezpečnosti a zdraví svého nebo druhých
- nabourání se do školního informačního systému Škola online a provádění jakýchkoliv změn v tomto systému
- jakékoliv formy šikanování spolužáků či zaměstnanců školy
- opakované porušování pravidel chování nebo dlouhodobé, opakované porušování jiných pravidel a směrnic školy
Pravidla pro udělování snížených stupňů z chování
2. stupeň z chování
- absence do 8 neomluvených hodin
- za opakované projevy šikanování
- za obzvlášť závažné ničení majetku spolužáků, zaměstnanců a školy
- za opakované týrání zvířat
- za opakované krádeže
- vědomé ohrožení bezpečnosti a zdraví svého nebo druhých
- za nošení, distribuci, propagaci a užívání návykových látek vč. cigaret a alkoholu
- za opakované a závažné porušování pravidel chování nebo dlouhodobé, opakované porušování jiných pravidel a směrnic školy
3. stupeň z chování
- absence 9 a více neomluvených hodin
- za hrubé projevy šikanování a násilí
- vědomé ohrožení bezpečnosti a zdraví svého nebo druhých
- za opakované nošení, distribuci, propagaci a užívání návykových látek vč. cigaret a alkoholu
- za opakované a závažné porušování pravidel chování nebo dlouhodobé, opakované porušování jiných pravidel a směrnic školy
- Hodnocení neomluvené absence je posuzováno individuálně, po konzultaci třídního učitele s metodikem prevence, výchovným poradcem a vedením školy. Uvedené počty hodin mají pouze doporučující charakter.
- Při řešení neomluvené absence je postupováno podle metodického pokynu MŠMT - Č.j. 10 194/2002-14, Metodický pokyn k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví.
- V případě opakování přestupku stejného charakteru bude žákovi uděleno následné výchovné opatření.
- Sankce jsou provázeny komplexní pedagogickou diagnostikou žáka.
- Sankcím předchází pedagogičtí pracovníci prevencí, opakováním pravidel chování, individuálními rozhovory s žáky, spoluprací se zákonnými zástupci a kolegy.
- V případě závažného porušení pravidel chování nebo dlouhodobého, opakovaného porušování pravidel spolupracuje škola intenzivně se zákonnými zástupci (schůzky s účastí vedení školy, třídního učitele, výchovného poradce, příp. metodika školní prevence), může také oslovit odborné instituce, úřady, které pomáhají řešit tyto problémy.