2. Proměnné

Proměnná je označení pro určitou informaci - uloženou hodnotu. Je to "místo, krabice, šuplík, přihrádka", do které můžeme nějakou informaci uložit, později si ji přečíst nebo ji změnit. 

Název proměnné

Každá proměnná musí mít svůj název. Název proměnné může být libovolný, pokud splňuje tyto požadavky:

1) Mohou ho tvořit písmena, číslice a podtržítka.

2) V názvu proměnných nepoužíváme české znaky.

3) Název nesmí být klíčové slovo.

4) Název nesmí začínat číslicí.

5) Musí ho tvořit jeden řetězec - jedno "slovo". Nesmí obsahovat mezery, protože mezery oddělují slova (řetězce).

Př: a, pocet, pc4, nazev_auta, sk_rok_2017,...

POZOR: Python rozlišuje velikost písmen!
Př: Proměnné pocet, Pocet a POCET jsou tři různé proměnné.

 

Je vhodné pojmenovávat proměnné tak, aby z názvu bylo jasné, k čemu proměnná v programu slouží, jaká data obsahuje.
Př: delka_cesty, vyska_stromu, rychlost_vetru, pocet_kroku, ...

 

Vytvoření proměnné a přiřazení hodnoty

Proměnná se vytvoří tak, že jí přiřadíme nějakou hodnotu. Hodnotu proměnné přiřazujeme pomocí znaku = , v Pythonu znak = znamená přiřazení

Př: a = 7 čteme:
Proměnné a jsme přiřadili hodnotu 7.
nebo
Do proměnné a jsme vložili hodnotu 7.

Znamená to:
Do šuplíku s označením a jsme vložili číslo 7.

POZOR: V Pythonu znak = neznamená "je rovno", "rovná se", "je stejné",... ("Rovná se" má značku ==.)

SYNTAXE: Pro přehlednost dáváme před a za = mezeru.

Jestliže proměnné přiřadíme jinou hodnotu, původní hodnota se tím přepíše, předchozí hodnota je nenávratně ztracena. Do proměnné ("krabice, šupliku, přihrádky") se vejde pouze jeden údaj - jedna hodnota:

i = 1
i = 2
i = 3

Hodnota proměnné i je nyní 3.

den = pondělí
den = středa
den = sobota

Hodnota proměnné den je nyní sobota.

Rozšíření: 

více informací

Nějaké zadání úkolu pro žáky, kteří už dobře pochopili základy a chtějí si vyzkoušet něco složitějšího.