9.2. Kritéria pro uložení jednotlivých druhů a stupňů výchovných opatření

  1. Udělení výchovného opatření je závislé jednak na stupni závažnosti prohřešku žáka, jednak na jeho případném opakování v průběhu pololetí.
  2. Z hlediska výchovného dopadu na chování žáka se výchovné opatření žákovi uděluje bez zbytečného odkladu co nejdříve po spáchání prohřešku a jeho důkladném prošetření.
  3. Prohřešky žáků typu neomluvené hodiny, podvod v žákovské knížce, nepovolené opuštění školy, opakované nevhodné chování ke spolužákům, šikana nebo její projevy, krádež, závažné úmyslné poškození zařízení školy, vulgární vyjadřování k pracovníkům školy, násilné chování ke spolužákům nebo pracovníkům školy jsou považovány za závažné porušení školního řádu, třídní učitel je povinen je okamžitě hlásit řediteli školy a seznamovat ho s průběhem jejich vyšetřování a návrhem udělení výchovného opatření.
  4. Napomenutí třídního učitele – za drobnější přestupky proti školnímu řádu (uděluje třídní učitel).
  5. Důtka třídního učitele – za závažný kázeňský přestupek proti školnímu řádu, za opakované drobnější přestupky proti školnímu řádu, které následují po napomenutí třídního učitele (uděluje třídní učitel).
  6. Důtka ředitele školy – za hrubý kázeňský přestupek proti školnímu řádu, za závažnější kázeňský přestupek proti školnímu řádu, který následuje po důtce třídního učitele (uděluje ředitel školy po projednání v pedagogické radě).
  7. Výchovná opatření se udělují podle míry přestupku. Udělení přísnějšího opatření není podmíněno udělením předcházejícího mírnějšího opatření. Přísnější opatření je možné udělit i za větší počet drobných kázeňských přestupků.

 

Napomenutí třídního učitele

  • za občasné drobné porušování školního řádu
  • rušení vyučování
  • zapomínání pomůcek a úkolů
  • ojedinělý opožděný příchod do školy nebo do vyučovací hodiny
  • přinášení a používání věcí nesouvisejících s vyučováním
  • opakované nepřezouvání

 

Důtka třídního učitele

  • absence do 2 neomluvených hodin
  • vulgární vyjadřování
  • opakovaný pozdní příchod do školy
  • opakovaný pozdní příchod do vyučování
  • svévolné opuštění školy v době vyučování
  • záměrné narušování vyučování
  • vnášení a konzumace energetických nápojů a nealkoholického piva
  • opakované nepřinesení cvičebního úboru nebo pracovního oděvu
  • nekázeň na výletech, exkurzích a ostatních akcích školy
  • drobný podvod, lhaní, přepisování známek v žákovské knížce
  • nevhodné chování ke spolužákům a zaměstnancům školy
  • poškozování osobního majetku spolužáků, zaměstnanců školy a školního majetku

 

Důtka ředitele školy

  • absence do 5 neomluvených hodin
  • opakované přepisování známek v žákovské knížce
  • krádeže ve škole, při školních akcích nebo spoluúčast na krádeži
  • týrání zvířat
  • opakované podvádění, lhaní
  • opakované úmyslné poškození osobního majetku spolužáků, zaměstnanců školy a školního majetku
  • ohrožení bezpečnosti a zdraví svého nebo druhých
  • nabourání se do školního informačního systému Škola online a provádění jakýchkoliv změn v tomto systému
  • jakékoliv formy šikanování spolužáků či zaměstnanců školy
  • opakované porušování pravidel chování nebo dlouhodobé, opakované porušování jiných pravidel a směrnic školy

 

Pravidla pro udělování snížených stupňů z chování

2. stupeň z chování

  • absence do 8 neomluvených hodin
  • za opakované projevy šikanování
  • za obzvlášť závažné ničení majetku spolužáků, zaměstnanců a školy
  • za opakované týrání zvířat
  • za opakované krádeže
  • vědomé ohrožení bezpečnosti a zdraví svého nebo druhých
  • za nošení, distribuci, propagaci a užívání návykových látek vč. cigaret a alkoholu
  • za opakované a závažné porušování pravidel chování nebo dlouhodobé, opakované porušování jiných pravidel a směrnic školy

 

3. stupeň z chování

  • absence 9 a více neomluvených hodin
  • za hrubé projevy šikanování a násilí
  • vědomé ohrožení bezpečnosti a zdraví svého nebo druhých
  • za opakované nošení, distribuci, propagaci a užívání návykových látek vč. cigaret a alkoholu
  • za opakované a závažné porušování pravidel chování nebo dlouhodobé, opakované porušování jiných pravidel a směrnic školy

 

 

  1. Hodnocení neomluvené absence je posuzováno individuálně, po konzultaci třídního učitele s metodikem prevence, výchovným poradcem a vedením školy. Uvedené počty hodin mají pouze doporučující charakter.
  2. Při řešení neomluvené absence je postupováno podle metodického pokynu MŠMT - Č.j. 10 194/2002-14, Metodický pokyn k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví.
  3. V případě opakování přestupku stejného charakteru bude žákovi uděleno následné výchovné opatření.
  4. Sankce jsou provázeny komplexní pedagogickou diagnostikou žáka.
  5. Sankcím předchází pedagogičtí pracovníci prevencí, opakováním pravidel chování, individuálními rozhovory s žáky, spoluprací se zákonnými zástupci a kolegy.
  6. V případě závažného porušení pravidel chování nebo dlouhodobého, opakovaného porušování pravidel spolupracuje škola intenzivně se zákonnými zástupci (schůzky s účastí vedení školy, třídního učitele, výchovného poradce, příp. metodika školní prevence), může také oslovit odborné instituce, úřady, které pomáhají řešit tyto problémy.