Hodnocení projektu

Vypracovala: Simona Červinková, učitelka anglického jazyka na ZŠ Bratrství Čechů a Slováků v Bystřici pod Hostýnem pro ZŠ Všechovice

V září roku 2006 jsem byla na základě smlouvy mezi ZŠ Všechovice a ZŠ Bratrství Č. a Sl. požádána o spolupráci na projektu Videokamera a interaktivní tabule ve výuce anglického jazyka jako prostředky k rozvíjení komunikativních dovedností. Tato spolupráce spočívala v tom, že jsem byla v průběhu tvorby projektu a jeho ověřování v praxi informována o postupech vedoucích k výslednému dokumentu, kterým jsou Metodická doporučení k projektu. Na základě prostudování tohoto materiálu a po shlédnutí videozáznamů s ukázkami samostatných ústních projevů žáků a jejich pracovních listů jsem dospěla k následujícím závěrům:

1. Interaktivní tabule ve spojení s digitální videokamerou, přenosným počítačem a dataprojektorem představuje moderní prvek, který bezpochyby přispěje ke zpestření výuky a také k jejímu zkvalitnění.
2. Práce s interaktivní tabulí podle navrhovaného postupu bude pomáhat rozvoji klíčových kompetencí u žáků. Za nejdůležitější považuji rozvoj komunikativních dovedností, které žákům umožní pohyb nejen v rámci EU, ale téměř po celém světě. Navíc se mohou stát významným činitelem pro úspěšné zařazení mladého jedince do společnosti.
3. Neméně důležitou roli představuje v projektu videokamera, s jejíž pomocí budou mít žáci možnost sledovat zpětně své vlastní výkony a výkony svých spolužáků. Díky předem připravenému systému hodnocení se žáci budou učit hodnotit sami sebe a také ostatní. Hodnocení bude rozvíjet zejména jejich sociální, personální a komunikativní kompetence.
4. Významným prvkem je také aktivní role žáka před vlastní prezentací, kdy se vyžaduje příprava monologu nebo dialogu na dané téma. V této přípravné fázi projektu budou rozvíjeny zejména kompetence k učení a pracovní kompetence, ale i kompetence komunikativní, a při přípravě dialogu také kompetence sociální a personální.
5. Protože doposud není k dispozici žádná podobná metodická příručka pro využívání interaktivní tabule v hodinách anglického jazyka, velmi oceňuji ochotu řešitelského týmu ZŠ Všechovice poskytnout ostatním školám CD s videozáznamy a pracovními listy, které pomohou všem zájemcům o práci s interaktivní tabulí tuto techniku smysluplně využívat. CD bude mít význam také pro žáky samotné, protože díky němu budou moci sledovat své vlastní pokroky v průběhu celého vzdělávacího procesu.

Výše uvedené body hodnotí projekt z hlediska jeho přínosů pro výuku anglického jazyka. V dalších třech bodech hodnocení se budu věnovat nedostatkům, jejichž odstranění by mohlo přispět ke zkvalitnění projektu.

1. Nepovažuji za správné zveřejňovat ukázky videozáznamů na webových stránkách školy. Domnívám se, že by bylo vhodné vyžádat si k tomuto účelu písemný souhlas rodičů. Další možnost, jak předejít případnému konfliktu s rodiči, vidím ve využití efektů videokamery k pozměnění obrazu tak, aby nebylo možné rozpoznat jednotlivé postavy.
2. V II. části projektu postrádám odhad časové náročnosti u jednotlivých aktivit. Příprava prezentace a pracovních listů, prezentace samotná, hodnocení  a vyplňování pracovních listů jsou činnosti, které zaberou hodně času a je nutné s nimi předem počítat již při tvorbě časových plánů učiva.
3. Podle mého názoru by pracovní listy neměli připravovat žáci. Jedná se totiž o materiál, který bude v hodinách používán celou skupinou ke kontrole porozumění, a proto by neměl obsahovat chyby. Navíc příprava cvičení, jako jsou opravy chyb, přiřazování, hry se slovy a otázky, je poměrně obtížná činnost pro někoho, kdo se cizí jazyk teprve učí. Možným řešením by byla spolupráce žáka s učitelem přímo v hodině, nebo by pracovní listy mohly být sestavovány učitelem.

Na závěr bych chtěla poděkovat všem členům řešitelského týmu ZŠ Všechovice za přípravu a realizaci tohoto zajímavého projektu a také za jejich ochotu seznámit ostatní pedagogy a širokou veřejnost s výsledky své práce. Věřím, že metody navržené v projektu, najdou brzy uplatnění v praxi.